loading...
توانبخشان
Farnaz Jokar (دبیر بخش خبر) بازدید : 50 جمعه 09 بهمن 1394 نظرات (0)

     در این پست,می خواهیم یک نو آوری جدید در فیزیوتراپی به نام MBST, یا درمان به کمک رزونانس مغناطیسی, را معرفی کنیم. اصل فعال در MBST, بر تنظیم بارهای الکتریکی مطابق با افت پتانسیل سلول است. اگر سلول ها داخل یک میدان الکترومغناطیسی قوی در معرض فرکانس بالا مغناطیسی قرار داده شوند, پروتون در داخل اتم هیدروژن این سلول, با این فرکانس دچار رزونانس خواهد شد.

میدان الکترومغناطیسی تولید شده توسط سیستم چند هسته ای به کار گرفته شده توسط دستگاه MBST باعث می شود که پروتون اتم های هیدروژن سلول, قطب های خود, یا همان محور چرخش, را با این میدان هم محور می نمایند. سطوح انرژی اتم های هیدروژن تحت تاثیر تغییرات خاص در فرکانس میدان الکترومغناطیسی, که از طریق استفاده از فرکانس های رادیویی با ماژول های متوالی درمان ایجاد می شود, تغییر می کند.

  چرخش منتج از فرآیند مذکور در پروتون های هیدروژن باعث افزایش انرژی می شود و این انرژی به نوبه ی خود هنگام تغییرجهتمیدان درون بافت های مجاور به نحو موثری پخش می شود. استفاده از این یون های داینامیک برای مقاصد درمانی بر مبنای این فرض است که آنها فرآیندهای احیا را تحریک می نمایند.(برای بازسازی استخوان و کنترل درد)

MBST برای مفاصل

   MBST در کاهش درد و بازسازی غضروف به شکل طبیعی موثر است. بیمارانی که به صورت موفق از این طریق درمان شده اند, کاهش قابل توجهی در درد و بهبود عملکرد ناحیه آسیب دیده را تجربه کرده اند. MBST هیچ اثر جانبی ندارد و نیز بدون درد است.

MBST برای استخوان

   پوکی استخوان می تواند برای مدت طولانی بئون عوازض توسعه یابد. این مشکل باعث کاهش جرم و توده ی استخوان  و در نتیجه سبب شکنندگی استخوان  می شود.درمان MBST باعث افزایش دانسیته استخوان و ترمیم استخوان خواهد شد.

MBST بای کاهش درد

   درمان با MBST باعث کاهش درد می شود. این درمان نه تنها احساس درد را متوقف می کند, بلکه باعث درمان اصل موضع آسیب میشود و آسیب ایجاد شده را همزمان درمان می کند.

 منبع این مطلب:http://www.mbst-therapy.co.uk

با تشکر از خانم پریسا حسینی

Farnaz Jokar (دبیر بخش خبر) بازدید : 46 شنبه 28 آذر 1394 نظرات (0)

به گزارش خبرنگار بتوان پنج حسین نحوی نژاد معاون سازمان بهزیستی کشور در مراسم افتتاح مرکز حمایت از معلولین ضایعه نخاعی شهید جلائی پور(مولوی) با عذرخواهی از کاستی هایی در ارائه خدمات به افراد معلول گفت: واقف به این امر هستیم که مناسب سازی معابر ارتقای معیشت معلولان و بهبود شرایط زندگی آنها باید انجام شود و وضعیت فعلی شایسته ی این گروه نیست.

   معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور دامه داد: در حال حاضر لایحه جامع حمایت از حقوق معلولان در هیات دولت مطرح است و از شخص رئیس جمهور  تا سازمان بهزیستی کشور برای به سامان رسیدن این لایحه تاکید بسیاری دارد و دکتر روحانی پافشاری می کند تا این لایحه زودتر به مجلس ارائه شود به همین مناسبت هفته آینده چند روزی با اعضا کمیسیون اجتماعی مجلس جلساتی داشته باشیم تا لایحه به طوردقیق بررسی شود.

ایشان با بیان اینکه شرایط جدید آینده روشنی را برای جامعه معلولان نوید می دهد گفت: اکنون درصدد گسترش مراکز تخصصی ارائه خدمات به این عزیزان هستیم و هدف ما این است که حداقل وابستگی را برای معلولان ایجاد کنیم تا بتوانند با توانایی های خود به انجام امور اجتماعی و شخصی بپردازند که در این راستا توان پزشکی و حمایت های اجتماعی از معلولین درصدر توجه باشد.

ب تشکر از خانم فرزانه ستوده منش دانشجوی سال دوم ارتوپدی فنی

Atefe Darooiifard (روابط عمومی) بازدید : 91 شنبه 28 آذر 1394 نظرات (0)

این شماره همراه با پرونده ویژه روز جهانی معلولان

در بخش علمی می خوانید:

 ارمغان شنیدن/گزارشی از کلینیک شنوایی شناسی/ همه چیز درمورد اختلالات کف لگن/مصاحبه و...

در بخش فرهنگی خواهید خواند:

گزارش سری جلسات نقد نشریات/روزی که نقد شدیم/ زیبا دانشجویی کن/ به مناسبت 16 آذر و...

و در ادامه...

همکاران این شماره:

صاحب امتیاز و مدیر مسوول: محمد بهرامی

سردبیر: سارا بچاری

ویراستار: لقمان فرضی

مسوول روابط عمومی: عاطفه دارویی فرد

 

گروه

دبیر گروه

اعضای گروه

شنوایی شناسی

لقمان فرضی

فرنوش فرجادی راد-فاطمه عبدالمجیدی-لقمان فرضی

ارتوپدی فنی

ناهید کارفرما

اسما محکم

گفتار درمانی

زهرا مهرآیین

فرزانه مختاری-سیده فاطمه آذر شب-مهسا بکتاشیان

فیزیوتراپی

امید خشاوی

فرناز جوکار-فاطمه مهدی- امیرحسین مرادی

کاردرمانی

منصوره آبادیان

بهمن تاجوانچی- منصوره آبادیان

بخش فرهنگی

وحید صمیمی

نسیم براتی-رضا خداکریم-الهه حدادی-کیمیا ابولحسنی-ناهید کارفرما-امید خشاوی- محدثه میرزاحسینی- وحید صمیمی

سرویس خبر

فرناز جوکار

فریبا محمدی- پریسا حسینی- فاطمه پناهی- فرزانه ستوده منش- فرناز جوکار

پرونده ویژه

 

پگاه منصوری-الهام طهماسبی-بهاره کیانی- زهرا مهرآیین-غزاله آزاد- منصوره آبادیان

PDF این شماره: به زودی

Farnaz Jokar (دبیر بخش خبر) بازدید : 66 یکشنبه 22 آذر 1394 نظرات (0)

زخم بستر یکی از پرهزینه ترین مشکلات معلولین است که تحت حمایت بیمه قرار نگرفته است.

  به گزارش خبرنگار بتوان پنج و به نقل از خبرنگار حوزه ی بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران جوان علی ضرابی مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره ی مرکز حمایت از معلولین ضایعه نخاعی درباره ی هزینه ی بالای این عارضه بیان کرد که درمان بیماران قطع نخاعی از دغدغه های اصلیست و نیز توانبخشی آن امری ضروری به حساب می آید. وی با ابراز تاسف از تحت پوشش بیمه قرار نگرفتن بسیاری از نیازهای این افراد مانند ویلچر که مانند پای آن ها عمل می کند در خصوص زخم بستر که یکی از مشکلات اصلی معلولین ضایعه نخاعی است اظهار کرد: زخم بستر از دیگر معضلات ماست که چیزی حدود ۷-۶ میلیون تومان هزینه بر میدارد و با این حال تحت حمایت بیمه قرار ندارد.

   وی در پایان با اشاره به اینکه حدود ۳ هزار معلول در مرکز حمایت معلولان قطع نخاعی هستند و در این مرکز به مشکلاتشان رسیدگی می شود تاکیدکرد که درمان بیماران ضایعه نخاعی باید ویژه تر صورت بگیرد.

 فرناز جوکار دانشجوی سال دوم فیزیوتراپی

Farnaz Jokar (دبیر بخش خبر) بازدید : 58 چهارشنبه 18 آذر 1394 نظرات (0)

     به گزارش خبرنگار بتوان پنج, "حسین نحوی نژاد",معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور, در دومین کنگره ی توانبخشی مبتنی بر جامعه و مراقبت در منزل, با بیان اینکه در طول تاریخ و تمدن بشری هیچگاه پدیده ی معلولیت امری نا آشنا و دور از ذهن نبوده است, گفت: آسیب و نقص در هر دوره ای به شکل های مختلف انسان ها را درگیر ناتوانی و محدودیت می کند; لذا از اهداف عمده توابخشی, تسهیل و باز پیوند اجتماعی, کیفیت زندگی, توانمندسازی, و بهبود دسترسی آنان به خدماتی است که در اجتماع وجود دارد.

    معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: نظر به سرعت پیشرفت فناوری های نوین در دنیای امروز, برای اینکه بتوانیم هماهنگ با فن آوری روز دنیا حرکت کنیم, به ویژه اگر بخواهیم از این فناوری برای جامعه ی هدف  و به طور خاص برای معلولان استفاده کنیم, چاره ای جز این نداریم که دامنه فعالیت های خود را در تمامی عرصه های علمی و نظری توسعه دهیم و متولیان امور توانبخشی کشور نیز بایستی طراحی نوینی در این عرصه داشته باشند تا فراخور نیاز جامه هدف, راهکارهایی ارائه دهند که با وضعیت اجتماعی و فرهنگی کشور همسو است و تا حد زیادی بتواند با محوریت عدالت همخوانی داشته باشد تا علاوه بر فرهنگسازی متناسب با مقتضیات اجتماعی پاسخی درخور و شایسته به نیازهای جامعه هدف باشد.

   وی با اشاره به رشد جمعیت افراد معلول و سالمند و لزوم توانمند سازی آنان از افزایش تقاضا برای خدمات مراقبتی و توانبخشی خبر داد و تصریح کرد: در این بین گروهی از افراد معلول و سالمند بسترگرا و صعب العلاج نیازمند خمات ویژه مراقبتی، بهداشتی و درمانی هستند و عدم وجود سیستم مراقبتی مناسب و دانش کافی برای تامین نیازهای این گروه در منزل باعث سوق دادن آنها برای مراقبت بیشتر به مراکز شبانه روزی توانبخشی و مراقبتی شده است؛ لذا برای کاهش هزینه ها  و افزایش رضایتمندی جامعه هدف،ضروری است برنامه های اراًٌّْئه خدمات توانبخشی مبتنی جامعه و مراقبت در منزل در محل زندگی فرد همواره مدنظر قرار گیرد.

    نحوی نژاد ، ادامه داد:برنامه هایی که در آن ضمن حمایت از معلولان،سالمندادن و بیماران روانی مزمن، خانواده های آنان نیز در مرکز توجه قرار گیرند ،به نحوی که خانواده ضمن آموزش دیدن در نحوه توانبخشی و مراقبت از عضو معلول خود فرصتی نیز برای تجدید قوا و کسب انرژی از دست رفته خود بیابند ، در نتیجه موجبات شکل گیری و پایداری انسجام خانواده که یکی از اهاف بالقوه برنامه های توانبخشی است ،شوند . در چنین خانواده ای عضو معلول ،سالمند و بیمار روانی مزمن نیز توانمندی های خود را بروز خواهد داد و از امکانات جامعه به نحو موثری برخوردار خواهد شد.

    معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه اکنون بای به این باور برسیم که می توان از پتانسیل های نهفته در جامعه و خانواده در راستای توانمندی فرد معلول بهره گرفت, افزود: به همین منظور برای رسیدن به چشم انداز و اهداف تعریف شده در برنامه, نیازمند همت و تلاش شبانه روزی و توجه ویژه ی همکاران در بهزیستی استان ها هستیم و پیشنهاد سازنده ی همکاران و صاحبنظران در امور اجرایی قطعا منجر به ارتقای روز افزون سطح خدمت و رضایتمندی جامعه ی هدف می شود.

    وی در پایان با بیان اینکه ایران آرمانشهری در حوزه ی توانبخشی محسوب می شود و اکنون CBR(جامعه ی مبتنی بر توانبخشی) افتخار ماست, گفت: در اجرای این طرح ما پتانسیل عظیمی در خانواده ها داشتیم که با حمایت تسهیل گران, خود را نشان داد و اکنون برای رشد کمی خدمات, نیازمند مساعدت دولت, مجلس و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور هستیم.

منبع: اداره ی کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بهزیستی کشور

با تشکر از خانم فرزانه ستوده منش, دانشجوی سال دوم ارتوپدی فنی

Farnaz Jokar (دبیر بخش خبر) بازدید : 57 شنبه 14 آذر 1394 نظرات (0)

      به گزارش خبرنگار بتوان پنج, به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بهزیستی کشور, حسین نحوی نژاد, معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور, در دیدار با معاون آموزشی مرکز توانبخشی حرفه ای (سوئدی) "میسا", توانمندسازی را مهمترین مقوله حوزه توانبخشی برشمرد و گفت: سازمان بهزیستی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای ارائه ی خدمات توانبخشی پزشکی و حرفه ای تاسیس شد , به طوری که در توانبخشی پزشکی خدماتی چون فیزیوتراپی, کاردرمانی و... در کلینیک های تخصصی به فرد دارای معلولیت ارائه می شود. ایشان با اشاره به توانبخشی حرفه ای در این سازمان حمایتی, شناسایی نیازهای شغلی فرد معلول را از این قسم برشمرد و افزود: این هدایت شغلی بر اساس وضعیت جسمی و روحی و نیز قابلیت فرد صورت می پذیرد و منجر به ایجاد مهارت های شغلی می شود.

     وی با بیان اینکه در حال حاضر یک میلیون و دویست هزار معلول در بانک اطلاعاتی بهزیستی ثبت شده است, تصریح کرد: تمامی این افراد بر اساس طبقه بندی ICF دارای کارت هوشمند شده اند که در کنار هزار و دویست مرکز نیز NGO 700تحت نظارت بهزیستی به ارائه خدمات به جامعه هدف می پردازند.

    نحوی نژاد در پایان با اشاره به اهمیت ویژه توانبخشی حرفه ای از حضور نمایندگان مرکز توانبخشی حرفه ای "میسا" قدردانی کر و یادآور شد: امیدواریم در پی انعقاد قرارداد بین بهزیستی و مرکز توانبخشی حرفه ای میسا, زمینه همکاری بین ایران و سوئد بیش از پیش شود.    

 

با تشکر از فرزانه ستوده منش, دانشجوی سال دوم ارتوپدی فنی                                               

Farnaz Jokar (دبیر بخش خبر) بازدید : 55 یکشنبه 08 آذر 1394 نظرات (0)

     به گزارش خبرنگار بتوان پنج به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت ,سید امیر محسن ضیایی, رئیس جمعیت هلال احمر در محل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی به پرسش های مطرح شده درباره وضعیت خدمات توانبخشی در کشور و این که چه ارگانی متولی حوزه توانبخشی است, پاسخ داد.

     بر اساس تعاریف موجود, خدمات سلامت در سه حوزه ی بهداشت, درمان و توانبخشی تقسیم می شود. توانبخشی یا باز توانی فرایندی است که در آن به فرد توانخواه که به علل مختلف از جمله اختلالات مادرزادی یا آسیب های ناشی از بیماری یا تصادف دچار اختلال در عملکرد فیزیکی, روانی یا اجتماعی شده است کمک می شود تا دوباره توانایی از دست رفته ی خود را به دست آورد. توانبخشی به طور کلی در دو حوزه ی توانبخشی پزشکی و توانبخشی اجتماعی تعریف می شود. توانبخشی پزشکی بیشتر به بازتوانی افرادی می پردازد که بر اثر مشکلاتی مانند سکته, مشکلات عصبی و نخاعی, ضربه ی مغری,آسیب های اسکلتی و عضلانی, سوختگی, کم شنوایی و... می پردازدو تلاش می کند فرد آسیب دیده تا حد امکان استقلال عملکردی قبلی را باز یابد. توانبخشی اجتماعی بیشتر به بازتوانی آسیب دیدگان اجتماعی می پردازد, افرادی که بر اثر مسائلی چون خشونت, تجاوز, افسردگی و فرار از خانه, طلاق, اعتیاد, نداشتن مسکن, اختلال روانی مزمن, از کار افتادگی, بیکاری, فقر و... نیازمند کمک, بازتوانی و حمایت هستند.

     ارتوپدی فنی,بینایی سنجی, شنوایی شناسی, طب فیزیکی و توانبخشی, فیزیوتراپی, کاردرمانی, گفتار درمانی و مددکاری اجتماعی از جمله رشته های دانشگاهی مرتبط با حوزه ی خدمات توانبخشی است.

     پیشتر سید حسن هاشمی, وزیر بهداشت, پیشنهاد داده بود که جمعیت هلال احمر با توجه به توان و سابقه تاریخی اش, مسئولیت بخشی از خدمات توانبخشی را به عهده بگیرد. نتایج گفت و گو بارئیس جمعیت هلال احمر در این زمینه:

   با توجه به سابقه ی جمعیت هلال احمر در ارائه خدمات توانبخشی و با توجه به ضعف ارائه ی این خدمات در کشور, آیا هلال احمر آمادگی این را دارد که متولی ارائه خدمات توانبخشی در کشور باشد؟

   ضیایی: هلال احمر متولی توانبخشی نیست و نمی توانیم تولی گری خدمات توانبخشی را در کشور بپذیریم زیرا مطابق قانون, متولی سلامت در کشور وزارت بهداشت است و نیز خدمات توانبخشی بخشی از خدمات سلامت است. این وزارت خانه تنها می تواند خرید خدمت کند و بخشی از تصدی این ماموریت ذاتی را به ارگان های دیگر واگذار کند.

   خدمات سلامت به طور کلا در سه سطح تعریف می شود: خدمات پیشگیری, درمانی و توانبخشی. متولی حوزه پیشگیری, معاونت بهداشت وزارت و متولی امور درمان, معاونت درمان وزارت بهداشت است, اما معاونت توانبخشی در وزارت بهداشت نداریم.

  ضیایی:بله درست است! در واقع خدمات توانبخشی حوزه ای بر زمین مانده است و به اندازه دو بخش دیگر به آن توجه نشده است. اما به اندازه ی دو حوزه دیگر اهمیت دارد. نه اینکه متولی ندارد, متولی آن وزارت بهداشت است اما در سال های گذشته توجه زیادی به آن نشده است, در حالیکه مردم انتظار دارند این خدمات را هم از متولی نظام سلامت دریافت کنند.

  در گذشته مردم مثل امروز با حقوق خود آشنا نبودند و تصور می کردند همین که خدمات درمانی را دریافت کردند, کافی است و کار تمام شده است. اما الان انتظار دارندخدمات توانبخشی را هم بعد از درمان دریافت کنند. به خصوص اینکه امروز می دانیم اهمیت توانبخشی خیلی وقت ها از درمان هم مهم تر است و می تواند فرد را به زندگی باز گرداند. شاید نبود تعرفه های مشخص عامل ضعف در ارائه خدمات توانبخشی باشد.

   ضیایی: بله, این هم مسئله ی بسیار مهمی است. برای خدمات توانبخشی تعرفه های مناسبی تعریف نشده است و بیمه ها نیز به این حوزه توجه چندانی نداشته اند. در واقع باید بگویم گرچه کشور ایران در بسیاری از شاخص های بهداشتی و حتی درمانی جز کشورهای توسعه یافته محسوب می شود, اما در حوزه ی توانبخشی کاملا کشوری توسعه نیافته و حتی از برخی کشورهای منطقه عقب تر هستیم; درحالیکه از نظر نیروی انسانی توانایی آن را داریم که یک کشور توسعه یافته باشیم.

    برای جبران این عقب ماندگی چه کار باید بکنیم؟

     ضیایی: وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت بایدهر سه سطح خدمات را به درستی تعریف کند و در جاهایی که لازم است, تصدی و امور اجرایی را به ارگان های دیگر واگذار کند و خود در جایگاه نظارتی و برنامه ریزی بنشیند. جمعیت هلال احمر نیز می تواند بخشی از کار را انجام دهد اما نمی تواند متولی امر توانبخشی در کشور باشد.

با تشکر از خانم فریبا محمدی, دانشجوی سال چهارم گفتاردرمانی

Farnaz Jokar (دبیر بخش خبر) بازدید : 54 جمعه 06 آذر 1394 نظرات (0)

     ورود به دهه ی شصتم زندگی برای بسیاری از افراد, چه مرد و چه زن, با بروز نشامه های فرسودگی استخوانی همراه است. از جمله نشانه های شایع در این افراد, بروز ضعف و بی حسی در پاها , به خصوص بعد از راه رفتن یا ایستادن است.

    به گزارش خبرنگار بتوان پنج و به نقل از گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان, بسیاری از افراد به خصوص در دهه ی 60 زندگی , دچار ضعف عضلات پاها به خصوص پس از راه رفتن یا ایستادن طولانی مدت که گاهی با اختلالات مثانه همره است, می شوند. این علائم می تواند نشانه ی ابتلای فرد به "عارضه ی تنگی کانال نخاعی" باشد.

    طبق گفته ی دکتر ایرج عبداللهی, مدیر گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی, عارضه ی تنگی کانال نخاعی در اثر باریک شدن کانال نخاع که ممکن است ناشی از ضخیم شدن لبه ی مهره ها و یا لیگامان های متصل به آن ها باشد, رخ می دهد. این تنگی بیشتر در ناحیه ی کمری ستون مهره ها و گاهی در ناحیه ی گردن ایجاد شده و در افراد باای 60 سال شایع است; اما گاهی در سنین پایین هم مشاهده می شود; در این افراد کانال نخاعی در اثر عوامل ژنتیکی تنگ تر از حد معمول است و بالطبع زودتر از دیگران دچار تنگی کانال نخاعی می شوند.

    مهمترین علائم این عارضه شامل درد, ضعف و بی حسی در پاها عمدتا بعد از ایستادن یا راه رفتن است; کمردرد علامتی است که گاهی بروز نمی کند.

    این متخصص فیزیوتراپی با تاکید بر اینکه گاهی اختلالات در کنترل مثانه رخ می دهد, افزود: این بیماران حین خم شدن به جلو و راه رفتن در سربالایی درد کمتر و هنگاه راه رفتن طولانی و سرپایینی درد شدیدی را حس می کنند. وی با بیان اینکه تا وقتی تنگی کانال نخاعی باعث فشار بر ریشه های عصبی نشده است, علامتی ندارد افزود: گاهی در بعضی افراد انعطاف لیگامان ها بالاتر است و ممکن است علائم بروز نکند. البته به علت منشاهای گوناگون دردهای این چنینی, فرد برای تشخیص دقیق باید مورد معاینه قرار بگیرد.

    طبق گفته ی عبداللهی اگر این عارضه به موقع شناسایی و درمان نشود, عوارض جدی مانند ضعف پاها و بی اختیاری ادرار و مدفوع را به دنبال خواهد داشت.

     درمان این عارضه شامل تکنیک های فیزیوتراپی مانند تمرینات ثبات دهنده ی ستون فقرات, تقویت عضلات شکمی و آب درمانی تحت نظر فیزیوتراپیست و نیز دارودرمانی است. اگر این روش ها مثمر ثمر نبودند, از روش های تهاجمی و جراحی استفاده می شود.

    ایشان بر تغییر شیوه ی زندگی, مثلا پرهیز از ایستادن و راه رفتن طولانی مدت و خوابیدن روی شکم, برای بهبود علائم تنگی کانال نخاعی تاکید کردند.

 

 فرناز جوکار, دانشجوی سال دوم فیزیوتراپی

   

Farnaz Jokar (دبیر بخش خبر) بازدید : 46 شنبه 30 آبان 1394 نظرات (0)

           به گزارش خبرنگار بتوان پنج و به نقل از medicalnewstoday, یک تیم مهندسی از دانشگاه استانفورد کالیفرنیا, ماده ای پلاستیکی تولید کردند که قادر به تشخیص فشار است و می تواند سیگنال های قوی حسی را به سلول های مغز بفرستد. افراد این تیم معتقدند تولید چنین ماده ای خدمتی مهم جهت گام برداشتن برای ساخت اندام های مصنوعی دارای حس لمس است.

 

با تشکر از خانم فاطمه پناهی, دانشجوی سال دوم کاردرمانی

تعداد صفحات : 5

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 41
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 18
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 33
  • باردید دیروز : 9
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 105
  • بازدید ماه : 346
  • بازدید سال : 2,840
  • بازدید کلی : 19,299